بستن

اینترنت اشیا چیست؟ معرفی برنامه های کاربردی اینترنت اشیا

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
319

ابتدا می خواهیم بدانیم که اینترنت اشیا چیست؟ اینترنت اشیا به میلیون ها دستگاه هوشمند مبتنی بر وب در سراسر جهان اشاره می کند که در حال حاضر به اینترنت متصل هستند. همه این دستگاه ها داده ها را جمع آوری و به اشتراک می گذارند.

می توان هر چیزی حتی به کوچکی یک قرص یا بزرگی یک هواپیما را به بخشی از اینترنت اشیا تبدیل کرد، البته این امر به لطف فراگیر شدن تراشه های ارزان قیمت رایانه ای و توسعه شبکه های بی سیم میسر شده است. در عصر حاضر اینترنت اشیا که در راستای توسعه کاربردهای اینترنت کنونی ظهور کرده است، یک فناوری مدرن است که برای انسان ها، اشیا، حیوانات و یا هر موجود یا شی دیگر، قابلیتی را ایجاد می کند که می توانند داده های خود را از طریق شبکه های ارتباطی موجود ارسال کنند.


اینترنت اشیا چیست؟


تاریخچه اینترنت اشیا

بعد از توسعه تلگراف در دهه های 1830 و 1840، ارتباطات مستقیم توسط ماشین ها فراهم می شد.

در 3 ژوئن 1900،اولین انتقال صدای رادیویی به عنوان "تلگراف بی سیم" صورت گرفت و مؤلفه های لازم برای توسعه اینترنت اشیا را فراهم کرد. توسعه کامپیوترها در دهه 1950 آغاز شد. اینترنت که خودش بخش مهمی از اینترنت اشیا است به عنوان بخشی از DARPA در 1962شروع شد و در 1969به ARPANET تکامل یافت. در دهه 1980 ارائه دهندگان خدمات تجاری شروع به حمایت استفاده عمومی از ARPANET کردند و به آن اجازه دادند تا به اینترنت مدرن ما تبدیل شود.


تاریخچه اینترنت اشیا


اینترنت اشیا چگونه کار می کند؟

یک سیستم اینترنت اشیا شامل 4 جزء مجزاست که عبارتند از:

حسگرها/دستگاه ها: حسگرها یا دستگاه ها داده ها را از محیط جمع آوری می کنند که می تواند مانند خواندن دمای هوا ساده یا پیچیده باشد.

اتصالات: در مرحله بعد، داده های جمع آوری شده به ابر ارسال می شود. دستگاه ها یا حسگر از طرق مختلفی می توانند به ابر متصل شوند مانند: سلولی، ماهواره ای، وای فای، بلوتوث، LPWAN، یا اتصال مستقیم به اینترنت از طریق اترنت.

پردازش داده ها: نرم افزار قرار است زمانیکه داده های جمع آوری شده توسط حسگر ها به ابر رسیدند آنها را پردازش کند

رابط کاربر: در این مرحله کاربر می تواند از اطلاعات پردازش شده بصورت مفیدی استفاده کند که می تواند از طریق هشدار به کاربر(ایمیل، متن، اعلان و غیره) باشد. به عنوان مثال: به شما متنی ارسال می شود که حاوی هشداری است که دمای سردخانه بسیار بالاست.


اینترنت اشیا چگونه کار می کند؟


کاربردهای اینترنت اشیا

داروسازی: برای محصولات دارویی، امنیت و ایمنی برای جلوگیری از آسیب رساندن به سلامت بیماران بسیار مهم است. چسباندن برچسب های هوشمند به دارو، ردیابی آنها از طریق زنجیره تامین و نظارت وضعیت آنها همه مزایای استفاده از حسگرها در این صنعت است.

خودرو: برنامه های کاربردی در صنعت خودرو شامل استفاده از "اشیای هوشمند" برای نظارت و گزارش هر چیزی در مجاورت وسایل نقلیه دیگر است. فناوری RFID برای تسهیل تولید وسایل نقلیه، بهبود تدارکات، افزایش کنترل کیفیت و بهبود خدمات به مشتری استفاده می شود.

حمل و نقل کالاها و مردم: اینترنت اشیا راه حل هایی را برای جمع آوری کرایه و سیتسم های عوارض و کیف های حمل و نقل تجاری ارائه می دهد، همچنین کالاهای منتقل شده بوسیله سیستم باربری بین المللی پیشنهاد می دهد که از هدف دولت ها و صنعت حمل و نقل برای افزایش تقاضا جهت امنیت در جهان حمایت می کند.


برنامه های کاربردی برتر اینترنت اشیا


معرفی و دانلود کتاب الکترونیکی اینترنت اشیا

یکی از کتاب هایی که در حوزه اینترنت اشیا ارائه شده است، کتاب اینترنت اشیا، مفاهیم، معماری و کاربردها در عصر جدید فناوری است که به معرفی این تکنولوژی نوظهور و مباحث دربرگیرنده ان پرداخته است و بهترین تعاریف را از مبانی نظری اینترنت اشیا ارائه داده است.

نویسندگان این کتاب "دکتر سینا دامی" و "مهندس مهتاب یاحقی زاده" تجارب ارزنده ای در تالیف کتاب ها و مقالات علمی طراز اول را دارند.

کتاب اینترنت اشیا، مفاهیم و معماری از طریق لینک(http://shabingallery.com/product/Bdlmx0a)  قابل خرید و دانلود است.


کتاب الکترونیکی اینترنت اشیا، مفاهیم، معماری و کاربردها در عصر جدید فناوری


کتاب اینترنت اشیا را به چه کسانی پیشنهاد می دهید؟

کتاب اینترنت اشیا، مفاهیم، معماری و کاربردها در عصر جدید فناوری را به دوستداران و علاقمندان این حوزه پیشنهاد دهید، چرا که این کتاب دقیقا پیشرفت های مداوم به سمت آینده اینترنت اشیا- رشد آن با استفاده از فناوری های شناسایی، گسترش عظیم دستگاه های ساده و پیچیده و افزایش اتصال بین اشیا و سیستم ها را منعکس می کند.

درباره کتاب اینترنت اشیا

کتاب اینترنت اشیا، مفاهیم، معماری و کاربردها در عصر جدید فناوری به معرفی چشم اندازهای اینترنت اشیا، کاربردهای اینترنت اشیا، فناوری های اینترنت اشیا، اجزای اینترنت اشیا، جمع آوری و مدیریت اطلاعات، پروتکل های اینترنت اشیا، معماری اینترنت اشیا، امنیت و چالش های اینترنت اشیا و هر آنچه که توسط آن می توان با جهانی از اشیای متصل به اینترنت ارتباط برقرار کرد، پرداخته است.

خرید کتاب مبانی اینترنت اشیا

کتاب اینترنت اشیا، مفاهیم، معماری و کاربردها در عصر جدید فناوری را می توان به عنوان یک کتاب جامع در نظر گرفت که صفر تا صد مبانی اینترنت اشیا را بررسی کرده است. این کتاب از لینک http://shabingallery.com/product/Bdlmx0a قابل خریداری می باشد.

خرید اینترنتی کتاب الکترونیکی اینترنت اشیا

کتاب الکترونیکی اینترنت اشیا، مفاهیم، معماری و کاربردها در عصر جدید فناوری را می توانید از سایت www.shabingallery.com  تهیه کنید.

نتیجه گیری

امروزه ماشین ها در روند بهبود کیفیت زندگی بشر نقش بسزایی دارند، بطوریکه در اداره امور زندگی انسان ها و محیط اطراف شان دخیل هستند و گاها به جای آنها فکر می کنند، ارتباط برقرار می کنند، کار می کنند و تصمیم می گیرند.

اینترنت اشیا به اشیایی اشاره دارد که از طریق اتصال به شبکه های اینترنت می توانند با یکدیگر و نیز با انسان ها در تعامل باشند و از طریق اپلیکیشن های موجود در تلفن های همراه  هوشمند، کنترل و مدیریت شوند، لذا کتاب کتاب الکترونیکی اینترنت اشیا، مفاهیم، معماری و کاربردها در عصر جدید فناوری به معرفی همه جانبه این تکنولوژی نوظهور پرداخته است و یکی از منابع ارزشمند در حوزه IOT است که درسایت www.shabingallery.com می توانید کتاب الکترونیکی اینترنت اشیا را تهیه کنید.

خانم یاحقی زاده
جمعه، 26 اسفند 1401